PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 17 IM. KRASNALA HAŁABAŁY W PILE
E-mail: pp17@przedszkole17.pila.pl Tel.: 672-141-196

DLA DZIECI

ZESTAW V

MAMO, TATO POBAW SIĘ ZE MNĄ

 

ZIMNO, CIEPŁO, GORĄCO - chyba znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), pozostałe osoby muszą go odnaleźć. Ten kto schował "skarb“ daje wskazówki stopniując słowa - zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Ten kto odnajdzie skarb chowa go i zabawa zaczyna się odnowa.

 

TANECZNYM KROKIEM – z podkładem muzycznym lub bez możecie wspólnie poruszać się do ulubionych piosenek i melodii. W wersji dla odważniejszych rodziców (mniej wrażliwych słuchowo) możecie włączyć sekcję instrumentalną z wykorzystaniem sprzętów kuchennych (garnki mają świetną akustykę). Dzieci będą zachwycone, sąsiedzi nieco mniej. Zorganizujcie konkurs taneczny albo konkurs piosenki. Nagrodą może być korona, medal, dyplom (oczywiście zrobiony własnoręcznie) albo pyszne małe co nieco.

 

DOMOWY KLUB FITNESS – w mediach alarmują o pladze otyłości u dzieci. Waszej rodziny nie będzie to dotyczyć, jeśli postawicie na ruch. Czas na trochę wspólnych ćwiczeń fizycznych - połączycie przyjemne z pożytecznym, a maluchy będą zachwycone. Pokażcie dziecku kilka prostych figur z aerobiku, zachęćcie też, aby dziecko zaproponowało swoje ćwiczenia, które wykonacie. Na pewno będzie wesoło.

 

PIŁKA I KOLORY

Zabawa ta jest bardzo prosta. Można bawić się w nią dwie osoby, ale im więcej dzieci, tym zabawa weselsza. Niezbędna jest piłka, którą rzuca się do siebie wymieniając kolory. Na hasło „czarny” piłki nie można złapać. Jeśli bawimy się w tę zabawę w więcej niż dwie osoby, to uczestnik, który złapał piłkę na kolorze czarnym odpada z gry. Zabawa ta uczy dzieci łapać piłkę oraz rozwija ich myślenie.

 

SPACEREK

Puść maluchom muzykę i rzucaj różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek, itd.

ZESTAW IV

"MAMO, TATO POBAW SIĘ ZE MNĄ"

"Malowanie na soli"

Kolorowa woda, barwniki, pipety i sól…tylko tyle wystarczy, żeby dziecko tworzyło eksperymentowało       i odkrywało jak pięknie łączą się i przenikają kolory. Sól należy wysypac na tackę barwniki wymieszać       z wodą tak, aby miały mocne kolory i za pomocą pipetki tworzyć kolorowe dzieło na soli. Kolory będą się przenikały, a zabawa nie będzie miała końca.

"Labirynt"

Do tej zabawy będzie nam potrzebna plastelina, słomka mała kulka z foli aluminiowej. Z plasteliny robimy dłuuuugie wałeczki i tworzymy trasę naszego labiryntu. Każdy w rodzinie może stworzyć swój długi kręty labirynt.  Jak już powstanie to robimy małą kulkę z foli aluminiowej i za pomoca słomki pokonujemy naszą trasę . To jak będzie wyglądał zależy tylko od Was... czy będą mosty tunele czy inne utrudnienia dla naszej piłeczki.

"Odrysowywanie cieni" – zabawa motoryczna dla dzieci

Nie zawsze świeci słońce, dlatego do wykonania naszej zabawy może posłużyć nam lampka. Ustawiamy światło tak, aby padało na kartkę papieru i stawiamy ulubione zabawki dzieci np. zwierzątka, dinozaury, misie, lalki. Zadaniem dzieci jest odrysować cień swojej zabawki na kartce papieru.

"Łowimy fasolki"

Ta zabawa będzie światna dla rodziców i dzieci, ale również dla rodzeństwa. Zabawa logopedyczna          z odrobiną rywalizacji, trening małej motoryki i ćwiczenie logopedyczne, a to wszystko za sprawą słomek, kubeczków i fasoli.  Zabawa polegała na zasysaniu powietrza w taki sposób, aby zassać do końcówki słomki fasolę i przenieść ją do swojego kubeczka nie dotykając fasolki palcami. Zadanie nie jest proste, ale przy odrobinie ćwiczeń może stać się świetną zabawą. Możemy ją również urozmaicać i wprowadzać elementy edukacyjne. Wystarczy na fasolkach napisać cyferki, a dzieci po wyłowieniu przykładowo 10 fasolek zliczają zdobyte punkty dodając cyferki zapisane na wyłowionych fasolach. Inny wariant do nauki samogłosek lub sylab. Po wyłowieniu umówionej wcześniej ilości fasolek, każdy głośno odczytuje, ewentualnie zapisuje na kartce wyłowione do swojego kubeczka sylaby lub samogłoski. Życzymy miłej zabawy.

"Kamienne układanki"

Kamienne litery, cyferki lub inne wzory to ciekawy pomysł na zabawę i naukę z wykorzystaniem naturalnych elementów przyrody dla  dzieci. Można w ten sposób wprowadzić dziecko w świat samogłosek i sylab, cyfr i innych tematów.  Układnie kamyków na  wzorach to świetna zabawa sensoryczna i twórcza. 

ZESTAW III

MAMO TATO POBAW SIĘ ZE MNĄ

„Sztuczny śnieg”

Do miski wsypujemy sodę i dodajemy piankę do golenia, całość mieszając i wyrabiając z niej masę śnieżną. Mieszamy ze sobą wszystkie składniki i praktycznie gotowe. Sztuczny śnieg można zabarwić go na dowolny kolor przy użyciu np. spożywczych barwników. Gotowa masa jest lekko chłodna, można ją na kilkadziesiąt minut wstawić do lodówki.


„Sztuczny śnieg” propozycja nr 2

W naszej drugiej propozycji musimy przygotować środek pampersa ( wkład- wata) mąkę ziemniaczaną ora wodę.  Łączymy wszysto w dowonej przez dziecko kolejności oraz w dowolnych proporcjach ( na oko :) ) Łącząc materiały ugniatamy tworząc sztucny śnieg... Budujemy kulki śniegowe, bałkanki lub śniegowe cuda.

„Piankolina”

Przepis na Piankolinę jest bardzo łatwy:1 kg mąki ziemniaczanej, jedno opakowanie pianki do golenia oraz odrobinę płynu do mycia naczyń najlepiej białego lub bezbarwnego. Łączymy ze sobą te produkty. Możemy bawić się tym jako kolejna propozycja sztucznego śniegu ale rówież możemy dodać podzielić masę na kilka porcji i dodać kolorowe barwniki.

„Masa balonowa”

Większość dzieci uwielbia różnego rodzaju glutki tak zwane slime. Takie aktywności pozwalają na swobodną zabawę, dostarczają wielu bodźców sensorycznych i są fajnym pomysłem na zabawę wykonaną samodzielnie lub z pomocą rodzica. Żeby  zrobić masę balonową wystarczy połączyć zwykły klej szkolny z odrobiną żelu do prania i mamy podstawą masę do tworzenia balonów. Na koniec do naszej masy dadajcie odrobinę pianki do golenia. Masa zrobi się bardziej puszysta, a balony wychodzą jeszcze większe.

Czy takie masy nie podrażniają dzieciom rąk ??? Myślę, że to kwestia indywidualna u każdego dziecka. Państwo znają swoje dzieci najlepiej i wiedzą czy można bawić się w takie zabawy...

 

„Kolorowy gniotek”

Do wykonania żelowych gniotków potrzebujecie: Przezroczyste balony, kolorowe cekiny lub brokat, żelatynę, gorącą wodę, miseczkę z łyżeczkę w której wymieszacie wodę z żelatyną, butelkę do przelania żelatyny oraz lejek.

Mieszamy w kubeczku żelatynę z gorącą wodą czekamy aż ostygnie ( 1/2 kubka) . Do balona wrzucamy brokat i przygotowane cekiny. Rozpuszczoną żelatynę za pomocą lejka przelewamy do butelki. Nadmuchanego balona nakładamy na gwint butelki i przelewamy żelatynę. Powietrze automatycznie z niego zejdzie - zawiązujemy balona.

Młodsze dzieci z pewnością będę potrzebowały do przygotowywaniu gniotka pomocy dorosłej osoby. Samo wykonanie trwa kilka minuta, a zabawa jest bardzo atrakcyjna zarówno dla dorosłych jak i dzieci.,Takie zabawy świetnie uczą dzieci, że można samodzielnie stworzyć coś z niczego. Kombinowanie i łączenie różnych mas oraz eksperymentowanie uczy otwartego myślenia. Sama zabawa gniotkiem to świetne ćwiczenie manualne, pozwala wyładować emocje i trenuje dłonie, a nawet rzucanie do celu.

ZESTAW II

MAMO, TATO POBAW SIĘ ZE MNĄ

„Zabawa w skojarzenia”

Zacznij zabawę dla dzieci, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę.

„Skoki przez drabinkę”

Wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

„Kto wyżej?”

Rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej, jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zadziwione, dokąd umieją dosięgnąć!

„Otchłań oceanu”

W kartonie wytnij kilka otworów. Pomaluj go w morskie motywy, a dziury będą imitowały paszcze podwodnych stworów. Maluchy rzucają do dziur piłkami. Wygrywa ten, kto wceluje największą liczbę razy do otworów.

„Bajkowymyślacze”

Rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy  pacynki, figurki zwierząt).

ZESTAW I

MAMO, TATO POBAW SIĘ ZE MNĄ:

"Małpka mówi"

Dziecko naśladuje ruchy rodzica, jeśli poprzedzi je słowami ,,Małpka mówi”. Jeśli rodzic pokarze czynność bez wypowiadania tych słów, dziecku nie wolno się ruszać np.: ,,małpka mówi: połóż rękę na głowie” – dziecko musi naśladować ten ruch. ,,Opuść rękę na dół”- ręka musi zostać na swoim miejscu. Podczas tej zabawy dziecko musi nie tylko zwracać baczną uwagę na to co mówi rodzic, ale także wytężać swą wyobraźnię.

 

"Najdłuższy wąż"

 Zaczynając od brzegu kartki lub gazety, po spirali, dziecko i rodzic wycina z papieru jak najdłuższego węża. Na koniec porównujemy węże, układając je obok siebie. Wygrywa zawodnik, który wykonał dłuższego węża.

 

"Mistrz kształtów"

Jeden z zawodników — może to być rodzic — wskazuje przedmiot i opisuje, jaki ma kształt (np. długopis - podłużny). Następnie, kolejno, każdy z uczestników zabawy kolejno wymyśla przedmiot o podobnym kształcie (np. ołówek, wałek do ciasta, latarnia uliczna, zapałka, ...). Jeżeli zawodnik ma problemy, oddaje fant. Na końcu wykupujemy fanty śpiewając piosenki, robiąc przysiady itp. Ten, kto stracił ich najmniej, zostaje Mistrzem Kształtów.

 

"Kolorowe kredki"

Do pudełka lub koszyka wkładamy kredki. Dziecko losuje jedną z zamkniętymi oczami i próbuje znaleźć w mieszkaniu przedmioty, które są takiego koloru jak kredka. Jeżeli znajdzie ich więcej niż pięć — zdobywa nagrodę. Dodatkowo możemy wzbogacić zabawę o wyszukiwanie wspólnych cech poszczególnych przedmiotów, np. stolik jest brązowy tak samo jak szafa, jedno i drugie jest zrobione z drewna.

 

"Stworki-potworki"

Do udziału w zabawie wystarczą dwie osoby (dziecko i rodzic), ale uczestników może być też więcej. Każdy dostaje swoją kartkę i rysuje u góry głowę. Później zagina papier tak, żeby nie było widać tego, co jest namalowane i podaje kartkę kolejnemu uczestnikowi zabawy. Ten dorysowuje tułów i ręce, po czym znów zgina kartkę i przekazuje ją dalej. Następna osoba rysuje nogi, a ostatnia — buty. Na końcu rozkładamy kartki i... możemy razem pośmiać się ze stworków-potworków.