Godło Polski

PUBLICZNE PRZEDSZKOLE NR 17 IM. KRASNALA HAŁABAŁY W PILE
E-mail: pp17@przedszkole17.pila.pl Tel.: 672-141-196

PROMOCJA ZDROWIA

Jesteś tutaj: Lewe menu / PROMOCJA ZDROWIA

 

CHROŃ PRZED GRYPĄ SIEBIE I INNYCH

Grypa to bardzo zaraźliwa choroba zakaźna, występująca corocznie, która przebiega pod postacią ostrej infekcji układu oddechowego - atakowane są przede wszystkim górne drogi oddechowe: nos, gardło, oskrzela, rzadziej płuca. Zakażenie wirusem grypy szerzy się drogą kropelkową przez kontakt bezpośredni (z osoby na osobę) - podczas kaszlu lub kichania osoby zainfekowanej, także przez skażone przedmioty (klawiatury komputerowe, klamki, uchwyty w komunikacji miejskiej itp.). Do zakażenia może także dojść poprzez dotkniecie ust lub nosa rękoma, na których znajdują się cząstki wirusa.

Po okresie inkubacji trwającym 1-4 dni (średnio 1-2 dni), nagle pojawiają się objawy:

- gorączka > 38°C, dreszcze,

- uczucie rozbicia, osłabienia,

- bóle mięśniowe, stawowe,

- katar,

- ból gardła,

- suchy napadowy kaszel,

- bóle głowy.

W przypadku wystąpienia objawów u siebie, bądź swojego dziecka, skontaktuj się ze swoim lekarzem. W sytuacji wystąpienia któregokolwiek z powyższych objawów należy bezwzględnie pozostać w domu i w trybie pilnym skontaktować się ze swoim lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej.

Okres zakaźności utrzymuje się 1 dzień przed i 3-5 dni po wystąpieniu objawów. Dzieci poniżej 12 r.ż. mogą być źródłem zakażenia dla innych osób przez okres do 10 dni, przy czym u małych dzieci okres zaraźliwości może mieć początek nawet na 6 dni przed wystąpieniem objawów.

 

Do grupy osób szczególnie podatnych na zakażenie należą:

- małe dzieci,

- osoby powyżej 60 r.ż.,

- osoby chorujące na choroby przewlekłe min.: choroby układu oddechowego, układu sercowo-naczyniowego i cukrzycę,

- osoby po przeszczepach,

- osoby zakażone wirusem HIV.


Do najczęstszych powikłań w przebiegu grypy należą:

- zapalenie płuc, oskrzeli,

- zaostrzenie obturacyjnej choroby płuc,

- zapalenie mięśnia sercowego  osierdzia,

- ostre zapalenie ucha środkowego, zatok przynosowych,

- zapalenie krtani, tchawicy.

 

Podstawowe zasady higieny osobistej w zapobieganiu zakażeniu wirusem grypy:

- higiena kaszlu (zasłanianie nosa i ust chusteczką higieniczną podczas kichania i kaszlu),
- używanie jednorazowych chusteczek higienicznych i wyrzucanie ich do kosza natychmiast po użyciu,

- bezwzględne przestrzeganie higieny rąk (częste mycie rąk wodą z mydłem),

- częste i dokładne wietrzenie pomieszczeń,

- unikanie kontaktów z osobami zakażonymi.

 

Zasłaniamy usta przy kaszlu. Korzystamy z jednorazowych chusteczek i wyrzucamy je natychmiast po użyciu. Często myjemy ręce wodą z mydłem.

Poniżej załączamy link do bajki dla dzieci pt. „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana”

https://zaszczepsiewiedza.pl/artykuly/przygody-niedzwiadka-szczepana/informacje,27

 A. Walczak, A. Rerek

 

Artykuł opracowany na podstawie:

Informacji ze strony Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej  w Pile (Stop Grypie!)

www.poradnikzdrowie.pl

Koronawirus - jak wspierać dzieci podczas epidemii?

 

            Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Dzieci odczuwają je jeszcze silniej. W tym trudnym czasie muszą więc czuć wsparcie
i miłość najbliższych. O tym jak stworzyć poczucie normalności w domu w czasach epidemii COVID-19 mówi dr Lisą Damour, doświadczona psycholog, felietonistka
„New York Times” i matka dwóch córek.

  1. Bądź spokojny

Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Ważne, aby powiedzieć dzieciom, o istniejącej możliwości, że ktoś z Was w pewnym momencie będzie mieć objawy, które często są bardzo podobne do przeziębienia lub grypy. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci
i młodzieży. Należy również pamiętać, że wiele objawów COVID-19 można leczyć. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

  1. Trzymaj się rutyny

Dzieci potrzebują rutyny. Kropka. My, dorośli, musimy bardzo szybko opracować zupełnie nowy plan dnia, aby przetrwać w tych trudnych czasach, mówi dr Damour. Zdecydowanie polecam stworzenie harmonogramu, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na prace domowe. Musimy zastanowić się, co dla nas jest ważne i zbudować strukturę, która to odzwierciedla. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą się bawić. 

  1. Pozwól dziecku odczuwać emocje

Wraz z zamkniętymi placówkami edukacyjnymi, dziecko odczuwać będzie smutek: my, dorośli, patrzymy na tę sytuację z perspektywy naszego życia i doświadczeń, a dla dziecka to poważne problemy. Wspieraj i okaż zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem.

  1. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci

W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku faktów, ponieważ - jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie - może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami, radzi dr Damour. Jeśli dzieci mają pytania, na które nie znasz odpowiedzi, możecie wspólnie odwiedzić strony internetowe wiarygodnych instytucji państwowych lub organizacji takich jak UNICEF czy Światowa Organizacja Zdrowia.

  1. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu

W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Co kilka dni możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki.

  1. Kontroluj swoje zachowanie

To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym.

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą wam, drodzy rodzice przetrwać ten trudny czas.                                                                 

  A. Walczak, A. Rerek

Artykuł opracowany na podstawie:

  1. https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/dla-mediow/6-sposobow-dla-rodzicow-jak-wspierac-dzieci-podczas-epidemii-koronawirusa

 

ZADBAJ  O ZDROWY UŚMIECH SWOJEGO DZIECKA

– HIGIENA JAMY USTNEJ PRZEDSZKOLAKA

 

Nawyk codziennego szczotkowania zębów przez najmłod­­szych zwiększa w dużym stopniu szansę na zdrowe zęby przez całe jego dorosłe życie.

 

Najważniejsze zasady dbania o higienę jamy ustnej:

- Wieczorne, dokładne mycie zębów po całym dniu. Po nim już nic nie powinno się jeść, można jedynie pić niegazowaną, mineralną wodę, nie smakową.

- Regularne wizyty u dentysty, pozwolą uniknąć rozwoju próchnicy. Pamiętaj również, że jeżeli rodzice dbają o zęby, odwiedzają regularnie gabinet stomatologiczny, to i dziecko będzie chętniej szczotkować zęby.

- Odpowiednia szczoteczka dla dziecka powinna być dopasowana do jego wieku. Odpowiedni kształt, wielkość są bardzo ważne. Ozdobne, z ulubionymi bohaterami, stają się bardziej atrakcyjne dla dzieci. Najlepiej myć zęby po każdym posiłku, lecz żeby nie zwariować wystarczy myć dokładnie, ale tylko dwa razy dziennie, rano i wieczorem, przez 2–3 minuty. 

- Ważna jest również pasta do zębów dla małego dziecka. Nie powinna zawierać przede wszystkim: substancji barwiących, cukru, parabenów, środków konserwujących, stabilizatora koloru szkliwa, jak i środka powodującego pienienie.

- Dziecko w wieku przedszkolnym powinno jeść jak najwięcej posiłków stałych, twardych, takich, które dla prawidłowego kształtowania się zgryzu prowokują, zachęcają malca do ciągłego żucia. Posiłki zawierające cukier, w tym wszelkiego rodzaju przekąski, powinny kończyć się myciem zębów.

- Jak przedszkolak powinien szczotkować zęby? Najprostsza metoda – szorowanie. Zęby myjemy i dokładnie szorujemy ruchami poziomymi, prostymi, krótkimi, lecz szybkimi. Druga metoda ruchów okrężnych. Wykonujemy szybkie ruchy okrężne, jakby rysowało się na zębach koła.

 

Jak zachęcać najmłodszych do dbania o higienę jamy ustnej? 

- Klepsydra i liczenie czasu w trakcie mycia zębów. Zwyczajne postawienie w łazience klepsydry odliczającej czas mycia zębów może być dla niektórych dzieci odpowiednim motywatorem.

- Mycie zębów w rytm ulubionej muzyki. Niechętnego malca można zmotywować, np. puszczając mu ulubione, popularne hity radiowe – do skocznej, rytmicznej muzyki szczotkuje się znacznie przyjemniej. Również w rytm popularnej piosenki: Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda...

- Dzieci chętniej będą myły zęby, jeśli samodzielnie wybiorą pastę, szczoteczkę i kubek. Szczoteczki wyposażone w sygnał świetlny lub dźwiękowy, w przyssawki i podobizny ulubionych bohaterów również skutecznie zachęcą dziecko do mycia zębów.

 

„ZDROWE ZĘBY MAM, BO O NIE DBAM”

W naszym tegorocznym planie pracy wychowawczo – dydaktycznej stawiamy na zdrowie w wielu obszarach. Jednym z nich jest higiena jamy ustnej. Zachęcamy zatem dzieci do codziennego szczotkowania zębów. Pomocny będzie do tego przygotowany przez nas „Kalendarz mycia zębów”.


Drodzy Rodzice!
Liczymy na to, że będziecie wspierać swoje dzieci.

Życzymy więc wytrwałości.

Powodzenia!

 A. Rerek, A. Walczak

  Artykuł opracowany na podstawie:

  1. J. Święcicka ,,Higiena jamy ustnej przedszkolaka’’ [w:] ,,Zdrowy przedszkolak’’nr 28, wrzesień 2018.
  2. www.swiatp.pl/jak-nauczyc-dziecko-mycia-zebow/
  3. www.medonet.pl/zdrowie,jak-nauczyc-dziecko-dbac-o zeby-,artykul,1722698.html

 KALENDARZ MYCIA ZĘBÓW